NIC PROTI NIČEMU

Přidal  |  0 Komentáře

ARTCAM uvádí NIC PROTI NIČEMU
Ironická komedie o přemrštěné toleranci současných třicátníků. Mladý manželský pár přijíždí inkognito na ustavující schůzi budoucího občanského sdružení adoptovaných lidí, kteří se chtějí zaměřit na podporu adopcí ve společnosti. Ani ona ani on nejsou ve skutečnosti adoptovaní, ale protože sami uvažují o osvojení dítěte, chtějí se nejprve přesvědčit, jak taková zkušenost člověka ovlivní. Během několikadenního pobytu v kempu Jordán, kde se schůze odehrává, vyplouvá postupně napovrch, že nejsou jediní, kteří skrývají své pravé motivace. Situace, jež se vymyká jakýmkoli modelům, nutí každého improvizovat a vstupovat do rolí, pro které se vlastně vůbec nehodí. Ať už je to samozvaný vůdce, osudová žena, rebel, naivka nebo sebezpytující pedofil, jeden po druhém, vedeni specifickou odstředivou dramaturgií, odhalují své motivace a tajemství, které vytvářejí další a další bizarně komické situace.
Světová premiéra:
46. Mezinárodní festival Karlovy Vary 2011
Soutěžní sekce Na východ od Západu
4. 7. / 19hod – Divadlo Karlovy Vary – světová premiéra
5. 7. / 19.hod – Espace Orleans – druhá veřejná projekce
O filmu
Nový film Petra Marka, režiséra, hudebníka a herce, vznikl na motivy improvizované inscenace souboru LÁHOR/soundsystem, jenž potenciál látky testoval na živých vystoupeních před diváky s vědomím budoucího filmu. Natáčení probíhalo metodou kolektivní improvizace nad již přesně strukturovaným scénářem. Autentickým herectvím, dokumentární a syrovou vizualitou je Nic proti ničemu blízký filmům hnutí Dogma 95.
Po poetické komedii Láska shora (2002) a „realistickém mystériu“ Nebýt dnešní (2005) natočil Petr Marek ironický pohled do akční buňky nově vznikajícího občanského sdružení. Orientačním bodem pro herce i diváky byla situace ustavující schůze, kterou svolali účastníci internetového chatu pro adoptované osoby. Na půdorysu této situace se rozvíjejí charaktery několika třicátníků, kteří se zároveň poprvé setkávají tváří v tvář. Nyní se společně pokoušejí angažovat v neziskové organizaci podporující adopci. Ústředním dějištěm příběhu je západočeský kemp Jordán, kde se koná setkání s cílem dát konečně reálnou tvář svým představám.
Do příběhu i mezi skupinu se infiltrujeme společně s manželskou dvojicí (Johana Švarcová a Radek Rubáš), která na setkání adoptovaných přijíždí inkognito, protože sami adoptovaní nejsou. Uvažují o osvojení dítěte a sem přijeli „špehovat“, co vlastně z „těch lidí vyroste“. Když se ale Radek ukvapeně představí pod cizí chatovou přezdívkou Skippi, stane se okamžitě středobodem opovržení celé skupiny, aniž by znal pravou příčinu. Johana a Radek se i přes vyhrocenou atmosféru rozhodnou zůstat a naopak z ní něco vytěžit. Teprve teď se totiž “něco děje”, něco osobního, a bude možné to pozorovat zblízka! Radek přijímá falešnou identitu “vyvrhele” se vším všudy a přitom s Johanou pozorují reakce nesourodé skupiny.
Nic proti ničemu je chytrá komedie o sociálních principech integrace ale i odvržení, které ukazuje na případu adopce. V ironické nadsázce film řeší dvousečnost přemrštěné tolerance, jejíž „nic proti ničemu“ není o nic méně nebezpečné než alibismus či lhostejnost.

“Tolerovat to nemůžeš, ale co s tím můžeš dělat?”

“Já jsem to nadhodil vlastně jenom z principu…”

“Záměr je v pořádku”

“Vozíčku, ke mně leť! nyní vézti domů mě máš…”

O režisérovi
Petr Marek (1974) začal své filmy natáčet na konci osmdesátých let pod hlavičkou společnosti UNARFILM. Na většině svých krátkých (okolo třiceti titulů, z nichž nejkratší měl devět sekund) a sedmi dlouhometrážních filmů (s nejdelší stopáží čtyři hodiny) spolupracoval s Jiřím J. K. Nebeským. Nejvýrazněji se jejich filmový styl projevil v “montážní psychoanalytické detektivce” Bajesta Gumbrina (1994) a “metaforické klauniádě o ztrátě a hledání víry” Film Petra (1996). K oceňovaným snímkům patří také osmimilimetrový Všechno Na Mars! (1997). Film Dříve, Než…. (1997) je součástí kolekce „Český experimentální film“ Národního filmového archivu. Společně s Vítem Janečkem natočil Petr Marek v roce 1997 pro Českou televizi dokument o karlovarském festivalu V centru filmu (v teple domova). V roce 2001 se podílel jako druhý kameraman na filmu Jana Němce Noční hovory s matkou a účinkoval jako herec a hudebník ve filmu Jana Gogoly ml. Národ sobě. O rok později natočil celovečerní debut Láska shora v koprodukci NEGATIV s. r. o. a UNARFILM, který zaujal svou specifickou poetikou. Tři roky poté uvedl svůj druhý film Nebýt dnešní (2005) kombinující téma odvykání z drogové závislosti a prvky scifi. Ve svém třetím filmu Nic proti ničemu (2011) si opět pohrává s určitými rysy typickými pro generaci dnešních třicátníků. Problematiku vztahů mezi lidmi, konflikt individua a socializace, nahlíží Petr Marek s osobitým nadhledem, vtipem a chytrostí. Odpozorované aktuální společenské fenomény zasazuje do žánrově a stylově přiznaných kontextů, které filmům dodávají specifický rukopis.

Petr Marek, jako člen hudební skupiny MIDI LIDI, vytvořil hudbu k filmům Marka Najbrta Mistři (2004) a Protektor (2009, Český Lev za nejlepší hudbu), dále k filmům Český Mír Víta Klusáka a Filipa Remundy a Heart Beat 3d Jana Němce. Je také divadelním hercem a členem několika souborů (Studio Ypsilon, VOSTO5, Radio Ivo, Dekadentní divadlo Beruška, LÁHOR/Soundsystem). Podílel se na pořadu České televize Hotel Insomnia. Pracoval jako filmový dramaturg v pražském Roxy a působí jako pedagog na katedře režie FAMU.
V roce 1999 absolvoval na Katedře filmové vědy Filozofické fakulty UK v Praze diplomovou prací Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu). Jeho teoretické a kritické texty se objevují v časopisech Film a doba, Cinepur, Iluminace, Kino/Ikon, Lidové noviny, Tamto, Týden, Instinkt.

O kameramanovi
Filip Cenek je čerstvým kandidátem na Cenu Jindřicha Chalupeckého pro umělce do třiceti pěti let. Absolvoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně, kde nyní učí v Kabinetu video předměty spojené s produkcí a recepcí pohyblivých obrazů. Spolupracoval s architektem a hudebníkem Ivanem Palackým. Je laureátem Ceny Josefa Hlávky. Spoluorganizuje brněnský festival New New! a je jedním z kurátorů sekce Theatre Optique karlovarského Fresh Film Fest. V roce 2006 spoluzaložil elektronickou skupinu MIDI LIDI, v níž se společně s Janem Šrámkem
a Magdalenou Hrubou podílel na její vizuální podobě (do léta 2010). Jako audiovizuální umělec je zastoupen ve Sbírce Národní galerie v Praze, Sbírce Marek a v několika zahraničních filmotékách. Občasně se prezentuje na výstavách současného umění a festivalech u nás i v zahraničí (Centre Pompidou v Paříži, EMAF v Osnabrucku, NIVAF v Naganu, Parker’s Box v New Yorku, Metrónom v Barceloně, TransFusion v Hamburku, SPOR v Aarhus ad.).
Více o Filipu Cenkovi viz online http://www.mediabaze.cz/page.php?artist=66

O hercích
Členové skupiny LÁHOR/Soundsystem pocházejí ze čtyř divadelních souborů,
z nichž Petr Marek v průběhu let 2004 – 2011 vytvořil improvizační “all-stars-band”. Tři z nich (herci ostravského divadla XXXH´X XOˇXXOXX Marta Pilařová, Zdeněk Hudeček a Jiří Najvert) ztvárnili ústřední trojici předchozího Markova filmu Nebýt dnešní, přičemž jejich charaktery jsou zachovány i v Nic proti ničemu. Johana Švarcová je někdejší herečkou královehradeckého Divadla dno a Klicperova divadla a hrála mimo jiné ve filmu Roberta Sedláčka Největší z Čechu (postavu zvukařky). S Petrem Markem se autorsky i herecky podílí na projektech Radio Ivo a Hotel Insomnia, je zpěvačkou hudební skupiny Kazety. Radek Rubáš je vůdčí osobou jabloneckého divadla Vichr z hor a souboru Theatro de la liberte. Marian Moštík je členem Radia Ivo a bývalým hercem havířovského Divadla v soukolí.

Postavy a obsazení: Johana – inkognito manželka Radka (Johana Švarcová) / Radek – inkognito manžel Johany (Radek Rubáš) / Marian – idealistický šéf sdružení s mírně despotickými sklony (Marian Moštík) / Marta – jeho žena (Marta Pilařová) / Zdeněk – bývalý problematický přítel Marty (Zdeněk Hudeček) / Jiří – bývalý známý a současný stalker Marty (Jiří Najvert) / Prokop – správce ubytování (Prokop Holoubek) / Jiří II – právník sdružení (Jiří Nezhyba) / Kamila – inkognito novinářka (Kamila Davidová) / Petr – jediný přiznaně neadoptovaný účastník setkání (Petr Marek) / Patrik – účastník setkání (Patrik Hronek)

NIC PROTI NIČEMU / PREMIÉRA: 13. října 2011

Námět: LÁHOR/Soundsystem
Scénář: Jiří Najvert a LÁHOR/Soundsystem
Režie: Petr Marek
Kamera: Filip Cenek, Petr Marek
Zvuk: Stanislav Abrahám, Václav Flégl
Střih: Janka Vlčková
Produkce: Hypermarketfilm/Unarfilm
Hrají: LÁHOR/Soundsystem: Johana Švarcová, Marta Pilařová, Marian Moštík, Zdeněk Hudeček, JIří Najvert, Radek Rubáš, Kamila Davidová, Patrik Hronek, Petr Marek, Jiří Nezhyba, Prokop Holoubek