Výstava: Polemiky Miloše Jiránka

Přidal  |  0 Komentáře

Výstava aneb setkání s osobností českého národa. Od 4. 11. 2011 do 29. 1. 2012 se můžeme těšit na setkání s působivými obrazy Miloše Jiránka (1875 – 1911), vůdčí osobnosti zakladatelské generace českého moderního umění a bezesporu jednou z významných postav pražského kulturního života přelomu devatenáctého a dvacátého století. Právě letos je tomu 100 let, kdy odešel ve svých pouhých 36 letech a tato výstava, kterou pořádá Národní Galerie v Praze ze svých sbírek v Konírně paláce Kinských na Staroměstském náměstí 12, nám alespoň částí jeho tvorby tuto osobnost připomene.

Podle informace z Národní galerie “instalace sleduje spíše Jiránkovu námětovost než chronologičnost a poukazuje na malířovu uměleckou polemiku v tématech i věčné hledání a nesmlouvavý umělecký boj. Jiránkovo dílo vychází z akademického naturalismu, ale rychle se přibližuje k impresionismu, nicméně stále přetvářeného vlastním Jiránkovým pohledem a pevnou obrazovou strukturou.”

Více o životě a díle Miloše Jiránka se můžete dočíst na webu Českého muzea výtvarných umění v Praze, kde byla instalována výstava v roce 1997, kterou “připravil prof. Jiří Kotalík (1920-1996), zasvěcený znalec českého moderního umění, rektor Akademie výtvarných umění a dlouholetý ředitel Národní galerie v Praze a dílem Miloše Jiránka se podrobně zabýval od svých studentských let.” [1]

Z tohoto webu pro vás vybíráme některé pasáže:

“Miloš Jiránek patří k vůdčím osobnostem zakladatelské generace českého moderního umění, která vstoupila do výtvarného života v průběhu devadesátých let minulého století. Tato generace přišla s kritikou služebnosti umění vůči ideologii, s požadavky tvůrčí svobody individua a svébytnosti výtvarného myšlení …” [1]

“Rozhodující význam pro rychlé uvedení českého publika, ale zejména uměleckého života, do evropských souvislostí, měla série významných výstav, mezi nimi především děl Augusta Rodina (1902) a Edvarda Muncha (1905). Při organizaci těchto výstav, stejně jako všech ostatních spolkových prací se intenzivně angažoval Miloš Jiránek, který působil rovněž jako překladatel, kritik a výtvarný teoretik …” [1]

“Malířské dílo Miloše Jiránka zůstávalo dlouho neprávem ve stínu jeho kritické a organizátorské činnosti. Teprve současnosti se snad podaří plně docenit kvality výtvarné tvorby, která byla tragicky ukončena předčasnou smrtí ve věku 36 let. Miloš Jiránek studoval na sklonku devadesátých let na pražské Akademii u profesorů Maxmiliána Pirnera a Vojtěcha Hynaise. Současně navštěvoval přednášky na filozofické fakultě. Jak uvádí Jiří Kotalík v úvodní studii katalogu výstavy, předurčila tato dvojí orientace i charakter přístupu k malířské tvorbě, v níž je bezprostřední smyslová a citová zkušenost neustále podřizována kritické úvaze, aniž by však vedla k chladné racionalitě výrazu.” [1]

“Dnes je zřejmé, že Jiránkovo dílo patří k nejkultivovanějším projevům českého malířství počátku dvacátého století. Představuje osobitou hodnotu vedle dalších významných zjevů českého umění své doby, k jakým patřilo například dílo Antonína Slavíčka či Jana Preislera.” [1]

Citace:
[1] České muzeum výtvarných umění v Praze. Miloš Jiránek (1875 – 1911). In České muzeum výtvarných umění v Praze. Miloš Jiránek (1875 – 1911) [online]. Praha : České muzeum výtvarných umění v Praze, 1997 [cit. 2011-10-27].

Foto: Národní galerie v Praze