Kofein – hrozba tohoto století?

Přidal  |  0 Komentáře

zena s kavouPodle International Coffee Organization se na světě vypije 1,6 mld. šálků kávy za den. Určitě mi dáte za pravdu, že je to opravdu alarmující číslo. Však to sami znáte. Jeden šálek před odchodem do práce, druhý na poradě, třetí při odpoledním setkání s kamarádkou. A potom se divíme, že máme problémy s nespavostí, akné a v létě nás straší představa plavek kvůli nepěkné celulitidě.
Při konzumaci kofeinových nápojů je nebezpečná zejména vysoká návykovost. Vypijeme-li více než 500 mg kofeinu denně, můžou se objevit žaludeční potíže či silné bušení srdce. Připojí se také nervozita, podrážděnost, již řečená nespavost a pohroma je na světě! Je totiž celkem obtížné ohlídat si přijímané množství kofeinu za den tak, aby nám byl prospěšný a ne naopak.
Toho, kdo nedostal svou denní porci kávy, snadno poznáte. Jako u každé závislosti se při nedodání tělu požadované látky dostaví abstinenční příznaky. Patří mezi ně podrážděnost, bolesti hlavy, nesoustředěnost atd. Jak se těmto stavům vyvarovat? Raději se řiďme heslem, že „méně je někdy více“ a konzumujme kávu v rozumném množství.
Nebylo by však fér, házet vinu pouze na kávu. Kofein obsahuje také černý a zelený čaj, čokoláda, sladké nápoje a samozřejmě energetické nápoje. Při konzumaci černého čaje, zeleného čaje a kávy je důležité nezapomenout na to, že všechny tyto nápoje jsou močopudné, proto bychom měli vypít o to více vody – předejdeme tak dehydrataci.

zelená kávaZdravější alternativy

Jak nabrat energii čistě přírodní cestou? Určitě jste již slyšeli o brazilské guaraně – zázračném keři, který pochází z tropických deštných lesů Amazonie. Obsahuje kofein, ale nepřekyseluje žaludek jako káva. Guarana z Brazílie snižuje únavu, bolest při menstruaci a také zrychluje metabolismus a tím podporuje hubnutí. Další výhodou guarany je to, že není návyková. Brazilskou guaranu seženete v obchodech se zdravou výživou, ale pozor při výběru! Měla by obsahovat pomletá semena guarany, právě v semenech jsou zachované všechny účinné látky, proto pozorně čtěte etikety.
A pokud chcete pít kávu, ale bojíte se nepříznivých účinků kofeinu, můžete nahradit praženou kávu zdravějšími alternativami. Jmenujme například zelenou kávu s kardamomem, která díky svému výjimečnému složení pomáhá při trávení. Nalezneme v ní nepražená zrna kávy arabika, čekanku lékařskou a kardamom. Tato trojkombinace v sobě obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek a stává se tak pomocníkem nejen pro spalování tuků, ale také pro dodání energie, pro regulaci hladiny cukru v krvi a také funguje jako antioxidant. Zelená káva neobsahuje lepek a kofein a má všechny předpoklady k tomu, aby se stala součástí zdravé výživy moderního člověka.
Energii však můžeme nabrat i starými osvědčenými způsoby. V prvé řadě si musíme uvědomit, že pokud jsme neustále ve stresu, nic nestíháme, odkládáme věci na poslední chvíli, tak k svému tělu a zdraví přistupujeme nezodpovědně. Pokud neumíme zpomalit, budeme se cítit neustále unavení a žádná zázračná tableta nám nepomůže. Nejdůležitější je pozitivní přístup ve všech situacích. Protože patřičný nadhled a úsměv na tváři funguje nejlépe.

Jak načerpat energii?
1. Pravidelný pobyt na čerstvém vzduchu – procházky vám pročistí hlavu a spálíte kalorie.
2. Dodržujte doporučovaných 8 hodin spánku – vyhnete se kruhům pod očima.
3. Vyhýbejte se ponocování – snažte se jít spát před půlnocí, do půlnoci je spánek nejzdravější.
4. Hýbejte se – cvičením zhubnete a připravíte se do plavek na léto. Právě pravidelné cvičení je zárukou energie po celý den.
5. Pijte dostatečné množství tekutin – minimálně dva litry denně, ale vyhýbejte se slazeným nápojům.
6. Jezte vyváženou stravu – hodně ovoce a zeleniny a nezatěžujte organizmus těžkými smaženými jídly.
7. Pravidelně větrejte – čerstvý vzduch vám udělá dobře.

Názor odborníka

“Kofein samozřejmě má i své příznivé účinky na organismus. Kromě všeobecně známé stimulace centrálního nervového systému je kofein součástí řady analgetik. V neposlední řadě působí na rychlost metabolismu, kterou pozitivně ovlivňuje. Faktem ovšem je, že velmi záleží, v jaké podobě kofein do organismu dostáváme. A proto i zde platí – kvalita před kvantitou -. Proti šálku espressa z kvalitní čerstvě mleté kávy tedy nemůžeme nic namítat. To ovšem už neplatí o instantních podobách kávy. Výrobky typu zelená káva jsou tak vhodnou alternativou, těchto pro náš organismus ne zcela prospěšných nápojů.”

Bc. Kateřina Michálková, nutriční terapeut