Do přírody i na nákupy po vlastní ose

Přidal  |  0 Komentáře

Co si budeme povídat, s přibývajícími léty většinu z nás začnou bolet záda, trápit nohy, ani se srdíčkem už to není takové, jako bývalo. A to už nemluvíme o spoluobčanech, kteří jsou skutečně nemocní nebo v rekonvalescenci po vážné operaci. K těm čím dál více přibývá občanů, kteří díky tragické autohavárii mají ochrnuté nohy. Této kategorii lidí je velmi ztížena možnost svobodného pohybu nejenom ve městě, ale o výletech do kraje bez pomoci si mohou nechat jenom zdát. Kvalitu jejich života dnes řeší praktické vozítko na elektrický pohon.
Protože je lepší jednou vidět, než desetkrát slyšet, vydali jsme se vyzkoušet ten samohyb do pražské Chuchle, kde má v ulici U závodiště prodejnu i servisní dílny společnost BG technik, výhradní dovoze SELVO do České republiky.

Pohyb v každém věku

Dlouhodobě mají ztíženou chůzi a každý krok je jim doslova utrpení. Těm všem je určena u nás finančně dostupná novinka, která je velice oblíbeným dopravním prostředkem pro jednu osobu již několik let kupříkladu v Holandsku. Takzvané seniorské elektrické vozíky nahrazují dosavadní těžkopádné, na ruční pohon vyrobené vozíky pro handicapované z domácí provenience.
Při možnosti předvedení a vyzkoušení  v Chuchli zájemce čeká hned několik typů. Od nejednoduššího „zelektrizovaného“ klasického invalidního křesla v černém provedení, s opěrkami pro nohy vpředu, přes  elegantní, ve výrazně červené barvě vyvedené SELVO 3200 až po SELVO 4800, přezdívané skútr. Nelekejte se, ani na jedno z těchto vozítek není třeba řidičský průkaz a ovládání ve všech případech je velmi jednoduché, takže ho snadno zvládnou i ženy.

baba na 3200Tak jaké to bylo, dámo?

Fronta zvědavých zájemců se krátí, ještě než na nás ale přišla řada, zabrzdila před námi paní Květa Šustrová z Přerova nad Labem. Syn se jí snaží  pomoci z koženkového sedadla SELVO 3200, připomínající kancelářské křeslo. Ale paní, ač má sedm křížků na zádech, vše zvládá dobře. Umožňuje jí to otočné sedadlo pro snadné vystupování. Horší už je to s chůzí, sahá po francouzských holích a přiznává.
„Dokud jsem mohla, tak jsem jezdila po vsi na kole. To už je ale dávno pryč. Teď abych pořád seděla doma, ani na nákup nemůžu. V lese jsem nebyla, ani nepamatuju, a přitom ho mám kilometr za chalupou. A teď přišly děti, že by mi rádi udělaly radost. Měla jsem strach, jestli to budu umět řídit, ale jsou na to jen dvě páčky. Řeknu vám rovnou, jsem nadšená. Člověk si hoví, jede kam potřebuje, pěkně pomalu a bez námahy…“
Technik mává, teď je to na nás. Usedáme za nastavitelná řidítka s malou „palubní deskou“, které vévodí knoflík, kterým se nastavuje rychlost.Vpravo páčka pro pohyb vpřed, vlevo pro zpátečku. Jakmile s ní pohneme, ozývá se automaticky klakson, upozorňující na couvání seniorského elektrického vozíku.
„Otočením klíčku nastartujete, nastavte si konstantní, bezpečně nízkou rychlost jízdy,“ vysvětluje technik a usmívá se: „Šťastnou cestu…“
Po zmáčknutí pravé páčky se elektrovozík bezhlučně dává do pohybu, zvládá bez potíží nerovnosti terénu i cestu do kopce, jen to chce mírně přidat. Zprvu se člověk orientuje, za pár okamžiků to dobře jde i osobě, která nikdy neřídila auto ani motocykl. Po zkušebním kolečku zastavujeme u předváděcího technika, který dodává:
„Sami jste se přesvědčili, jak jednoduché ovládání vozíku je. Vzhledem k jeho parametrům je jízda možná uvnitř budov, lze zajet do výtahu i do bytu, dokonce je projektován tak, aby mohl do supermarketů a projel  kolem pokladen!“
Seniorský elektrický vozík 3200 je vybaven praktickým košíkem pro přepravu nákupu (volitelné příslušenství včetně nosiče holí), nabíjí se z běžné elektrické zásuvky, na jedno nabití dojede až 10 km. Provozní náklady na jeden ujetý kilometr, v porovnání s osobním automobilem, kdy je to cca 5 Kč/1km činí padesát haléřů. Rychlost pojezdu vpřed je 1,15 km – 6 km/h, vzad 0,7 – 2 km/h. Brzdný systém: elektromagnetická brzda.

SELVO 4800

Dalším hitem  BG Technik je čtyřkolový elektrický skútr, který zvládne bez obtíží řídit i osoba se sníženou motorikou pohybu. Jednoduše se ovládá i jednou rukou, pomocí páčky na řidítkách se volí pojezd vřed nebo vzad. Jednoduchost ovládání podpoří i nenáročný způsob údržby a bezproblémové dobíjení vozítka z běžné 230V zásuvky (nabíječka je součástí skútru). Nasedání za řidítka je doslova hračkou i pro osoby se značně sníženou pohyblivostí. Celé komfortní sedadlo, s opěrkou a výklopnými područkami (polohovaný sedák i zádové opěradlo), lze totiž otáčet pro snadné nasedání z boku. Maximální nosnost tohoto elektrického vozítka je 130 kg, dojezd mezi nabíjením činí 54 km, maximální rychlost 2,7 – 15 km/h, při couvání 3,6 – 7,2 km/h.
Oba modely vozíků se dají naložit do osobního automobilu s tzv. pátými dveřmi. Zbývá dodat důležitá informace, že v současné době BG Technik nabízí mimořádné zaváděcí slevy, které činí 40 % z původní ceny.
Více na: www.SELVO.cz

Ivan Černý
Foto: Archiv