Každý stý řidič za volant nepatří. A co vy?

Přidal  |  0 Komentáře

zena za volantemStav zraku je jedním z nejdůležitějších faktorů, který ovlivňuje chování řidičů za volantem. Víte, že každé šestnácté auto na silnici může řídit někdo, kdo nevidí zrovna úplně dobře? Nebo že každé sté auto řídí člověk, který by za volantem vůbec neměl co pohledávat? Pokud vaše oči správně nespolupracují, nemusíte být schopni vidět 3D a tím pádem správně neodhadnete vzdálenost protijedoucího vozidla. V zájmu dlouhodobé snahy zvyšování bezpečnosti silničního provozu v ČR přichází Mezinárodní sdružení optiků a optometristů (MSOO) s osvětovou kampaní, která vychází z loňského znepokojivého výsledku kampaně.
Z ní vyplynulo, že alarmujících 7 % řidičů mělo kvalitu zraku neodpovídající řízení vozidla. Z těchto osob nikdo nepoužíval odpovídající optickou pomůcku, někteří z nich si svou vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni zjištěnými výsledky měření. „Zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů pro řidiče, a proto jsme se rozhodli znovu podpořit tuto akci, která svým zaměřením významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ říká Ing. Martin Farář, vedoucí společnosti Besip. A chcete další důvod, proč bude kampaně Bezpečně za volantem – Péče o zrak probíhat? Třeba proto, že na našich silnicích vedle sebe narazíme na řidiče, jejichž vidění je diametrálně odlišné. Máme řidiče se zrakovou ostrostí 80 % a také se 160 % standardu (a obojí je v rámci platných předpisů). Když jeden spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici?

Test zraku zachraňuje lidské životy

V rámci screeningu zraku se čeští řidiči mohou podrobit orientačnímu měření zraku na optickém přístroji (autorefraktometru). Následně bude jejich vidění podrobeno zkoušce zrakové ostrosti, která spočívá v rozlišení znaku v odpovídající vzdálenosti každým okem zvlášť a poté oběma dohromady. Tým odborníků složený z očních lékařů, optometristů a optiků posoudí kvalitu zraku jednotlivce bez korekce a následně i s ohledem na jeho korekci. To znamená, že pokud člověk používá korekci brýlemi nebo kontaktními čočkami, odborník se testem přesvědčí, zda je korekce vyhovující nebo zda je vůbec nutné ji nasadit. „Tím, že specialisté poradí každému řidiči, který navštíví místo screeningu zraku a podstoupí test zraku, můžeme zachránit lidské životy, jelikož na spoustě dopravních nehod se podílí právě špatné vidění,“ komentuje osvětovou kampaň její iniciátorka Ivana Urválková, prezidentka Sdružení optiků a optometristů a radí: „Přijďte zjistit, zda neohrožujete bezpečnost na silnících právě vy.“
Možnost otestovat si ostrost svého zraku v rámci pátého ročníku kampaně budou mít řidiči za podpory společnosti Besip a Bausch&Lomb, výrobce a distributora kontaktních čoček v ČR, v prostorách čerpacích stanic Shell od 13. dubna postupně ve všech 14 krajích České republiky.

Výsledky osvětové kampaně z roku 2015 v číslechneostre videni za volantem

Celkem měření využilo v loňském roce 900 řidičů, z toho dvě třetiny tvořili muži a jednu třetinu ženy. Jejich průměrný věk činil 43,5 let, nejmladšímu bylo 16 a nejstaršímu řidiči bylo 90 let. Nejvíce osob (103) bylo změřeno v kraji Vysočina (Nové Město na Moravě), nejméně pak v kraji Libereckém (39). Česká norma určuje, že na silnice mohou vyrazit řidiči se zrakovou ostrostí do 70 %. Do zrakové ostrosti 50 % jsou způsobilí na základě odborného vyšetření a pod zrakovou ostrost 50 % by za volat určitě usednout neměli. V porovnání s rokem 2013, kdy probíhalo šetření poprvé, bylo vyšetřeno 589 řidičů, z nichž byla zraková ostrost menší než 70 % naměřena u 6 % řidičů.
Přesná místa screeningu najdete postupně na www.sdruzenioptiku.cz.

Kateřina Hadvigová

Foto: archiv autorky