Polenta nejenom pro chudé

Přidal  |  0 Komentáře

Možná kukuřici znáte jen jako popcorn a sňídaňové cornflejky. Co takhle ale zkusit polentu, což je kukuřičná kaše rozšířená hlavně v severní Itálii a Chorvatsku. Věřte, že pokrmy z ní si zamilujete. A navíc prospějete svému zdraví.

„Maize“, jak američtí indiáni říkají kukuřici, doslova znamená „to, co udržuje při životě“. Těsně za obilím a rýží se jedná o nejdůležitější zrno světa. A o jednu z nejlepších potravin dodávajících energii.

Historie samotné polenty (kukuřičné kaše) sahá až do počátků 17. století, kdy se stala populární především v Itálii. V té době byla považována za potravinu pro chudinu, protože jí bylo hodně a byla levná. Přirozeně se stala součástí jídelníčku v zimních měsících, kdy lidé trpěli nedostatkem jídla.

Výtečné a zdravé jídlo

Polenta patří mezi karbohydráty (sacharidy) bohaté na vitamín A a C, což z ní činí bohatý zdroj kartenoidů, luteinu a zeaxanthinu, tedy potravinu, která drží prvenství v prevenci rakoviny a onemocnění srdce. Podle mínění Žurnálu zemědělské a potravinářské chemie (Journal of Agricultural and Food Chemistry) potraviny vyrobené z rozemleté žluté kukuřice včetně polenty poskytují přirozený a excelentní zdroj kartenoidů. Dr. Mario Ferruzzi z univerzity v Purdue prohlásil: „Je snadnější strávit kartenoidy z umleté kukuřice než ty v mrkvi a špenátu.“ Kartenoidy jsou rozpustné tuky, což znamená, že se snadněji tráví, když jsou zkombinovány s nějakým tukem.

Výzkumné studie také ukázaly, že kukuřice dokáže podpořit růst přátelských bakterií v zažívacím traktu a také může být těmito bakteriemi transformována na krátké řetězové mastné kyseliny. Ty dodávají energie buňkám v trávicím traktu, což snižuje riziko vzniku rakoviny tračníku.

Připravujeme polentu

Pozor si ovšem dejte na to, z jaké kukuřice polentu připravujete. Současná kukuřice je téměř celá geneticky modifikovaná a pokud se nechcete vystavit zdravotním rizikům, sahejte po kukuřici pocházející z organických zdrojů nebo rovnou po instantní polentě v biokvalitě. Jak polentu připravit? Polenta je skvělý pokrm pro snídani, oběd a či předkrm před večeří, může být podávaná teplá nebo studená, měkká nebo tvrdá, což z ní dělá jednu z nejvšestrannějších potravin. Protože je polenta bez glutenu, může nahradit potraviny z obilí. Mnoho obchodů se zdravou výživou prodává polentu již předvařenou, kterou stačí jen zalít horkou vodou a míchat ji do té doby než zhoustne. Jedním z nejsnadnějších způsobů, jak ji připravit, je nasypat ji do studené osolené vody, přivézt k varu a přikrýt pokličkou do doby, než zhoustne. Důležité ale je, jak polentu ochutíte. Vyzkoušejte koření jako kajenský pepř, papriku nebo terriaki koření, které nejenže ozvláštní každý pokrm, ale také pomáhá zrychlit metabolismus. Neodolatelnou kombinací je pak klasický středomořský pokrm sestávající z polenty a na ní obloženého opečeného baklažánu, cukety, červené a žluté papriky. Navrch můžete dát mozzarelu a rajčatovou omáčku. Vynikající!