Králík místo kuřete

Přidal  |  0 Komentáře

Králičí maso je zdravé a snadno a dá se poměrně i levně vypěstovat. Jednoduše se snažte králíkem nahradit kuře v jakémkoli kuřecím receptu a uvidíte, jak vám to prospěje.

Jak to tak vypadá, králík by mohl být potravinou budoucnosti. Toto zvířátko rychle roste, rychle se rozmnožuje a libuje si v čistém a zdravém prostředí. Zvýšený zájem o tento druh masa, které se svou chutí a texturou nejvíce přibližuje kuřeti, dokonce zaznamenali i vyhlášení evropští kuchaři. Podle nich je ale docela problém najít kvalitní králičí maso. V běžné obchodní síti na něj totiž téměř nenarazíte. Oslovit musíte soukromé farmáře a nebo, pokud zrovna nebydlíte v paneláku, pěstovat si je přímo doma. Vedle zmíněných předností totiž králík patří i mezi nejsnázeji chovatelná zvířata. „Nemusíte ho škubat a můžete jej prakticky zkonzumovat od hlavy až k patě,“ pochvalují si pěstitelé.

Králíkem proti depresi

Ve čtyřicátých a padesátých letech minulého století bylo králičí maso tak běžné, že na stolech strávníků končilo tak často jako maso kuřecí. Pomáhalo jim totiž překonat těžké depresivní stavy způsobené útrapami druhé světové války. S nástupem socialismu ale z důvodů zvyšujících se profitů z levných chemicky upravených potravin o svou popularitu přišlo. Vyvstává otázka, jestli je vlastně důvod jíst ho dnes. Odpovědí je, že bezesporu ano. Jedná se totiž o nejlepší bílé maso, které je v současné době vlastně k mání. Obecně se jedná o bohatý zdroj bílkovin se zastoupením všech esenciálních aminokyselin. Maso s jemnou chutí obsahuje vysoké procento snadno stravitelných proteinů a ve srovnání s ostatními druhy se vyznačuje nízkým obsahem sodíku, vysokým obsahem vitamínů řady B, jemnými svalovými vlákny – kosterní svalovina králíků je navíc bohatá na draslík, fosfor, síru, hořčík a zinek, minimálním množstvím kolagenu, nulovým obsahem sacharidů a naopak větším množstvím fosforu a kalcia. K tomu se králičí maso může pochlubit vůbec nejnižším množstvím tuku a tudíž menším množstvím kalorií, proto je oblíbenou součástí redukčních diet. A vaše srdíčko zase ocení skutečnost, že je maso téměř bez cholesterolu. A kdy je ideální čas pro jeho konzumaci? Protože maso v nočních hodinách napomáhá regeneraci a reparuje svalovou tkáň, nutriční specialisté jej doporučují konzumovat k večeři. Omezit jeho konzumaci byste naopak měli před náročnou fyzickou aktivitou, ale toto doporučení platí na všechny druhy mas.

Připravujeme králíka

A jak králíka připravit? By´tž se jedná o lehce stravitelné maso, nutriční specialisté stále doporučují i lehké formy kulinární úpravy, tedy vaření, dušení, grilování či pečení ve vodní lázni. A jaké zvolit doprovodné ingredience? Zatímco naše babičky svého času nedaly dopustit na králíka na smetaně, dnes už je možností, jak s tímto masem nakládat, naštěstí víc. Můžete ho zalít vínem nebo koňakem, připravit z něj paštiku, vynikající jsou králičí stehna s česnekem a červeným vínem, s olivami a piniovými ořísky, zkrátka možností je opravdu hodně.