Fondation Louis Vuitton – Egon Schiele – Jean-Michel Basquiat

Přidal  |  0 Komentáře

Byli z opačných konců dvanáctého století, z Evropy – Vídně, a z Ameriky – New Yorku. Životy Egona Schieleho a Jeana-Michela Basquiata fascinují svět svojí pomíjivostí a intenzitou. Oba umělci zemřeli, když jim bylo 28 let. Oba se stali velkými uměleckými osobnostmi svého století. Spojuje je jejich osud a štěstí, krátká tvůrčí kariéra a odkaz a trvalá hodnota jejich díla, kterým se málokdo vyrovná.

Jean-Michel_Basquiat_Untitled_Boxer_1982_Acrylique_14537

Jejich pozoruhodná tvorba se dá vysvětlit snad jen tím, s jakou vášní žili. A nyní, v 21. století, se stali ikonami nových generací. Nutnost tvořit – to je hlavní motiv umělecké kariéry obou těchto osobností. „Dostanu se do bodu, kde každé z mých ‚žijících‘ děl bude ohromovat svojí velikostí,“ napsal Schiele. Zavrhl akademický systém i předchozí modely. Pro něj „moderní umění neexistovalo – je pouze umění, které je věčné”.

Jean-Michel_Basquiat_Untitled_1982_Acrylique_peint_14533

Jean-Michel Basquiat nejprve začal malovat po zdích. Jeho dílo nelze interpretovat mimo kontext revolty, která ho probudila; touhy narušit zavedený pořádek a uniknout z hierarchických systémů. „Majestát, heroismus a ulice“ byly Basquiatovy syžety. Výstava díla obou umělců prezentuje ve dvou samostatných okruzích a respektuje specifický kontext každého z nich. Je to nutnost, protože se jedná o tak rozdílné momenty, které, i přes svoji společnou bohatost, jsou od sebe velmi daleko.

Jean-Michel_Basquiat_Untitled_1982_Acrylique_et_cr_14532

Pro Shieleho je to Vídeň raného dvacátého století, sídlo rakouskouherské říše a centrum intelektuálního a uměleckého života doby secese, v němčině označované jako jugendstil, a kolébka živé intelektuální a umělecké moderny. Pro Basquiata to byl New York začátku osmdesátých let, s vitální undergroundovou scénou, streetovou kulturou a otázkami na téma umění a identity.

Jean-Michel_Basquiat_Untitled_1981_Acrylique_et_cr_14534

Ve své jedinečnosti jsou tyto dvě prezentace v harmonii s jedním ze čtyř základních témat sbírek: subjektivní a expresionistická vize umělce. Jak uvedla Suzanne Page: „Jistá konstantnost tvorby a stylu dělá z těchto dvou mimořádně intenzívních uměleckých odkazů nezkreslenou exkurzi hluboko do ztělesnění úzkosti, která se projevuje pozoruhodně silnými tahy. U Schieleho se jedná o rozklepaně ztrápenou linku, která nás nutí klást otázky. Schiele se odvážil vyjádřit syrovou sexualitu pomocí nesmiřitelné introspekce a tvrdého pohledu sama na sebe a své modely, s nimiž se identifikoval. V jeho tvorbě je všude cítit předzvěst tragédie.“

Jean-Michel_Basquiat_Irony_of_Negro_Policeman_1981_14536

U Basquiata je to zase linka, která srší mladistvou energií a zlobou. Na jeho obrazech se často nachází černá postava – to když si umělec uvědomil, že ‚černé‘ umění v uměleckém světě, a zejména v muzeích, zcela absentuje.“

Jean-Michel_Basquiat_Grillo_1984_Acrylique_huile_p_14583

V případě Egona Schieleho je to vůbec poprvé, kdy Fondation Louis Vuitton zasvětí monografii ‚umělci minulosti‘. Je to také poprvé, kdy výstava velkého rozsahu je věnována jedinému umělci, Jeanovi-Michelovi Basquiatovi, který je ve sbírkách nadace výrazně zastoupen. Prezentace soudobého umění v historické perspektivě je jedním z cílů nadace Fondation Louis Vuitton.

Jean-Michel_Basquiat_Dos_Cabezas_1982_Acrylique_et_14690 Jean-Michel_Basquiat_Anthony_Clarke_1985_Acrylique_14539 Egon_Schiele_Soleil_dautomne_Tournesols_1914_Huile_14531 Hz3531 Egon_Schiele_Moa_1911_Gouache_aquarelle_et_crayon__14527 Egon_Schiele_Fille_nue_allongee_en_blouse_rayee_19_14528 Egon_Schiele_Des_amoureux_1918_inachevee_Huile_sur_toile_155_x_210_cm_Collection_particuliere_Leopold_14530 Egon_Schiele_Demi-nu_assis_avec_un_chapeau_et_des__14509 Egon_Schiele_Autoportrait_debout_avec_un_gilet_au__14526 Egon_Schiele_Autoportrait_a_la_lanterne_chinoise_1_14529 Egon_Schiele__Autoportrait_debout_avec_un_gilet_au_14525