Úvod Móda Interview s Bertramem K – kadeřnickým mágem z Rakouska
MódaSpolečnost

Interview s Bertramem K – kadeřnickým mágem z Rakouska

34

bertram-k-vienna-8-4-2010-3398Pro Bertrama K je stříhání vlasů prací i vášní zároveň. Ve chvíli, kdy uchopí nůžky, mu zákazníci plně důvěřují. Pro tohoto vídeňského kadeřníka, ambasadora L´Oréal Professionnel, jsou totiž mezilidské vztahy klíčem k úspěchu a poznání zákazníka jako člověka je základem každého jednoho střihu. Vytvoření perfektního střihu vychází podle Bertrama K zevnitř a je vzdálené od kopírovaní fotografií a střihových vzorů. Intuitivně následuje svoje nápady a tyto vize proměňuje do reality. Inspiraci nachází v malbách, filmech, hudebních klipech i na svých cestách.
Bertram K nepodléhá žádným konkrétním trendům, protože podle něho jsou vlasy živé, vyvíjejí se a mění. Být neustále v pohybu pro něj představuje jednu z nejdůležitějších zkušeností při práci vlasového stylisty v Londýně, kde působil osm let. Už po dvou letech se tam vypracoval na místo uměleckého ředitele Toni&Guy a styloval vlasy celebrit jakými jsou Donna Karan, Jamie Lee Curtis či Kim Wilde. Byl stylistou na módních přehlídkách pro značky jako Dior, Helmut Lang, Issey Miyake či Balenciaga. Mezi jeho klientky patřily i supermodelky Nadja Auermann, Kate Moss nebo Alec Wek.
Všichni věří Bertramově vizi. Ať už Julian Lennon hledající svůj nový look, nebo zpěvačka Björk při stylingu do svého nového klipu. Bertram vystupoval v MTV v show „Stylissimo Special“. Ani nejznámější londýnské časopisy – Face Magazine, I-D, Dutch, Dazed and Confused, Wallpaper, Playboy, Sunday Times Magazine, či The Guardian si nenechají ujít hvězdné schopnosti vídeňského kadeřníka. Bertrama K, jako umělecký ředitel salónů a akademie Toni&Guy, byl na čele seminářů a školení. Jeho filozofie, kterou odevzdal mladým kadeřníkům v Londýně, tvoří zároveň základ jeho vlastního podnikání, které založil při svém návratu do Rakouska v roce 2003. V roce návratu podepsal smlouvu s L´Oréal Rakousko jako nový mezinárodní ambasador značky L´Oréal Professionnel.
Během jeho poslední návštěvy v Praze, kde vedl stáž zaměřenou na netradiční techniky střihu, jsme mu položili pár otázek o jeho práci, nové kolekci a jeho netradičním vídeňském salonu PRIVATE HAIR DRESSING.

betramk-012014-107-rgb-a4Jak jste se dostal k profesi kadeřníka?

Původně jsem chtěl být fotografem. Mám rád ženy, jsou pro mě múzou. Nemyslím teď nahé ženské tělo, ale spíše ženy jako silné osobnosti, které touží být obdivované, ženy hrdinky. Ale na prestižní škole fotografie, kam jsem podal přihlášku, mi řekli, že jsem ještě velmi mladý, že mám přijít o dva roky později. Můj kamarád mi poradil, abych zkusil kadeřnickou školu – prý i jako kadeřník mohu dělat z žen krásné a sebevědomé bytosti.

Nikdy jste svého rozhodnutí nelitoval?

Ne, nikdy! Tato profese mě zcela naplňuje. Mohu perfektně vyjádřit svoji tvořivost, pracovat s lidmi a také odevzdávat své zkušenosti dále během školení. Určitě bych neměnil, svou práci si užívám i teď, po 27 letech v této  branži.

Jaký název nese vaše poslední kolekce účesů?

Nemám ve zvyku dávat jména svým kolekcím. Nemám to rád. Tuto poslední nazývám jednoduše kolekce N°6, protože je šestá v pořadí, na které jsem pracoval s tím jistým produkčním týmem.

Čím je specifická tato kolekce?

Kolekce se skládá z dvou částí – jedna je více umělecká a ta druhá spíše komerční. Umělecké účesy vyjadřují pominutelnost daného momentu. Jsou odrazem daného okamžiku. Druhá část kolekce je určena na každodenní nošení. Co ale mají obě kolekce společné, je precizní střih.

betramk-012014-233-rgb-a4Proč právě masky a černobílé fotografie v umělecké části kolekce?

Masky a taky černobílý formát dodávají celému momentu zachycenému  na fotografii záhadný tón. Tyto masky pro mě vytvořil můj dlouholetý kamarád Endeye, který vyrobil masky i pro turné zpěvaček Lady Gaga a Madony.

Co je pro vás při tvorbě kolekce nejdůležitější?

Pro mě je velmi důležitý tým lidí, kteří se mnou spolupracuje. Ale nejdůležitější roli hraje fotograf, protože právě jeho oko je schopné zachytit ten správný moment. Nejzajímavějším prvkem na fotografii je právě kompozice, celkový dojem, jaký je schopná u diváka vytvořit. Takže ne samotný účes, styling či make-up, ale všechno dohromady.

Jak by měl podle vás vypadat kadeřnický salon?

Salón by měl být místem setkání, kreativní křižovatka různých profesí. Lidi by sem neměli chodit jenom kvůli účesům, ale strávit ještě chvilku po úpravě vlasů nebo jenom tak zajít a popovídat si.

betramk-012014-479-rgb-a4Víme, že ten váš salon je velmi specifický. Můžete nám to blíže popsat?

Salon je celý v odstínech šedivé. Ty vycházejí z inspirace jedné testovací stránky Rakouské rozhlasové a televizní společnosti. Obraz této testovací strany bude brzy zdobit jednu ze stěn salonu. Barvící a střihací zóny jsou umístněné v nejsvětlejších místech podkroví zalitých denním světlem. To má při barvení veliký význam. Další část podkroví s jemnějším světlem je zas ideální na relaxaci při umývání vlasů a masáži hlavy.

Proč právě šedivá barva?

Takové jsou všechny postoje k životu. Lidi vnímají život buď jako různé odstíny šedivé nebo jen černo-bíle. My nabízíme obojí. Toto prostředí je pro ty, kteří se dokážou naladit pro barvy prostřednictvím všech těch šedivých odstínů.

Jaké další originální věci nabízí váš salon?

Nekonvenční jsou například i otevírací hodiny. Od středy do soboty máme otevřeno pro každého, v pondělí a úterý „jenom pro soukromé návštěvy“. Jsou lidi, pro které je snazší a pohodlnější zastihnout svého kadeřníka a nechat si udělat nový účes právě v čase, kdy salon není tak vytížený. To je taky jedna z věcí, které jsem se naučil v Londýně – uchovat střihání vlasů jako soukromou záležitost. Tato výsada 50tých let – nemít otevřeno pro veřejnost – se nachází i v New Yorku či Paříži. Nikdo nemá rád pocit, že je jako ve výloze, když mu právě stříhají vlasy.

betramk-012014-400-rgb-a4Váš salon se stal v roce 2012 ekologickým. Co to přesně znamená?

Jedná se o výrobu kadeřnických pomůcek jako jsou čepice a rukavice. Ta je založena na papírovém obsahu a tedy všechny pomůcky jsou recyklovatelné.

Je vidět, že budoucnost naší planety je pro vás důležitá. Co budoucnost vašeho salonu?

Všechno by mělo narůstat, jako organizmus, samozřejmě nebudu jenom proto zakládat obchodní řetězec. Necítím se na řízení 50 salonů. Nejsem rozený šéf a nechci a nebudu na tom bohatnout. Zábava a radost musí zůstat při mé profesi ty nejpodstatnější věci.

A jak se toho vůbec při takovém množství  aktivit v zahraničí pro L´Oréal Professionnel dá dosáhnout?

Snažím se trávit co nejvíce času v salonu a z každé služební cesty přináším pro můj tým nové nápady. Ale základem toho, aby to vůbec bylo možné, je mít skvělý, dobře naladěný a motivovaný tým.

Populární články

Související články

Společnost

Hold fotbalové legendě

Nové pražské nakladatelství Vzděláním a sportem k sebevědomí potěšilo (nejen) milovníky bezesporu...

MódaMódní trendy

Ledové království na nohou

Animovaný film Ledové království se poprvé promítal v kinech v roce 2013. Neobyčejný příběh...

SpolečnostUmění

Za jedinečnou krásou vitráží…

…  se můžeme vydat koncem měsíce září na Karlovarsko, do obce Lubenec...

DivadloHudbaKnihySpolečnostUmění

Ocenění nositelů dobré nálady

V mediální smršti kolem letošního ročníku Thálie, udělované od roku 1994 Hereckou asociací...