
Za Paříží do Prahy
Konkrétně do umělecké kavárny na Senovážném náměstí 23, do K-café. Tento populární podnik je známý svými komorními výstavami výtvarného umění a příjemnou atmosférou. V současné době se zde koná jedinečná prezentace známého pražského fotografa, profesora Jana Parkmana. Úvodním slovem vystavené fotografie doprovodil odborným slovem známý kunsthistorik PhDr. Jan Kříž. Výstava žánrových snímků z hlavního města Francie na sklonku minulého století bude přístupná až do konce prosince tohoto roku.
Paříž 90. let
Do této Mekky malířů, sochařů a fotografů se čeští umělci tradičně rádi vrací. Výjimkou není ani Parkman, jemuž tato kolébka kumštu učarovala stejně hluboce, jako Muchovi, Kupkovi, Zrzavému a mnohým dalším. Jelikož je ale jeho výtvarným nástrojem fotoaparát, namísto palety a malířského štětce, můžeme v jeho případě hovořit nejenom o kráse prchavého okamžiku či romantickém prožitku, ale i o určitém dokumentu doby. Jan Parkman bloudil pařížskými čtvrtěmi a uličkami mnohokrát. Nejraději má ale svou práci z devadesátých let minulého století, kdy se ještě po Paříži dalo chodit beze strachu z islamického atentátu a kdy parky i v centru historického města neokupovali stanující běženci.
A tak se i my máme díky jeho uměleckým černobílým snímkům možnost pokochat Paříží, jakou si většina z nás přeje a představuje. I když ve skutečnosti tomu tak už asi nikdy nebude… Champs-Elysés, St. Germain, Eiffelova věž, Montparnasse, Montmarte či Louvre nebo Bastila, velké bulváry i zapadlé uličky…architektura, i lidi a lidičky. Jan Parkman nás ve svých fotografiích utvrzuje ve faktu, že se umí dívat, má výtvarné umění a též umí čekat na správnou chvíli pro zmáčknutí foto spouště. Nespěchá, neboť život ho naučil, že štěstí přeje připraveným. Největším problém je z pyramidy snímků, které v Paříži 90. let minulého století Parkman nafotografoval, je vybrat pro komorní výstavu dvě desítky věcí nejzdařilejších. Bezesporu jim kralují momentky z jediného kopce města, kumštýřské čtvrti Butte Montmartre s legendárním kolotočem či z Pigalle, známé hříšnými kabarety a tančírnami.
Jan Parkman (nar. 1942 v Černošicích) vystudoval Pedagogickou fakultu UK v Praze a postgraduálně FAMU. Žije a tvoří v Praze, jako fotoreportér je členem Syndikátu českých novinářů. Jeho díla jsou zastoupena v galeriích a soukromých sbírkách u nás i v zahraničí, například ve Švýcarsku, Belgii, Francii či USA. V loňském roce se kupříkladu vrátil z tvůrčí cesty po Kubě, z čehož vzniklo několik prezentací, v současné době též vystavuje v přední kutnohorské Arcus Gallery. Jako žijící klasik fotografie zásadně vidí hledáčkem svého Nikonu svět černobíle. Jeho detaily i nálady jsou mistrné a odborná kritika o něm hovoří jako o čaroději hry světel a stínů. Těch příměrů je mnohem více, shodují se však v jednom: Jan Parkman zdařile dokumentuje poezii všedního dne. V jedněch francouzských novinách, po jeho místní výstavě, byl poznačen za mistra atmosféry, v dalším žurnále jej nazvali „atmosféristou“.
K tomu Jan Parkman dodává: „Jednoduše řečeno, vyhmátli mě. Atmosféra fotografie je právě oním aspektem, kterému při své práci přikládám největší význam.“
Ivan Černý
Foto: Miroslav Feszanicz