Úvod Umění České sklo žije!
Umění

České sklo žije!

33

…hlásá velkoformátový poutač na kraji Nového Boru, severočeské Mekky našich mistrů křehkého umění. Žije i navzdory

AZ – Design může bez uzardění hlásat do světa formulku Exclusive Glass – vynikající, nebo chcete-li luxusní sklo
AZ – Design může bez uzardění hlásat do světa formulku Exclusive Glass – vynikající, nebo chcete-li luxusní sklo

nesmyslným a české skláře silně poškozujícím americkým zákazům dovozu do Iránu a řady zemí bývalého Sovětského svazu, tradičních odběratelů našeho skla. Většina špičkových českých společností, vyrábějící ručně umělecké kousky všeho druhu, s takříkajíc odřeným krkem a velkými ztrátami, však přežila i téměř dva roky trvající ekonomické potíže, plynoucí z pandemie koronaviru. Zajímá nás, jak se s touto dramatickou situací vyrovnal kupříkladu daleko za hranicemi České republiky známý novoborský brusič skla a designér Aleš Zvěřina.

Vítejte ve studiu AZ-Design

Za Českou Lípou se otevírá nádherný pohled na líbezný kraj a vrcholy příhraničních hor. Moře lesů připomíná, že skláři byli odjakživa závislí na topení a ohni. Zkraje města míjíme světově známé sklárny společností Crystalex, Ajeto, Lasvit. Ve středu kruhového objezdu nás zdraví monumentální skleněný panák, dílo legendárního Bořka Šípka a jeho spolupracovníka Jiřího Pačinka. Do unikátního sklářského muzea, které bylo zásluhou tehdejšího Odborového svazu sklářského dělnictva, za významné podpory města, otevřeno již roku 1893, pak turisty láká zdejší Městské informační centrum. Míjíme autobusové nádraží a na třídě, nesoucí jméno sklářského guru Bedřicha Egermanna číslo 322, brzdíme u tovární budovy Studia AZ-Design. Logo firmy doplňují informace. Exclusive glass…Handmade…Since 1997.

Aleš Zvěřina je výborný řemeslník, z loňského ročníku silně obsazeného mezinárodního mistrovství světa v broušení skla, organizovaného sklárnou Bomma ve Světlé n/S. si odnesl palmu vítězství v kategorii Povinná tvorba a navíc Cenu města Světlá nad Sázavou
Aleš Zvěřina je výborný řemeslník, z loňského ročníku silně obsazeného mezinárodního mistrovství světa v broušení skla, organizovaného sklárnou Bomma ve Světlé n/S. si odnesl palmu vítězství v kategorii Povinná tvorba a navíc Cenu města Světlá nad Sázavou

V první řadě je třeba říci, že přívlastky v překladu, tedy „vynikající sklo“ a ručně vyráběné“ jsou zde více než na svém místě. Aleš Zvěřina se ve svém studiu orientuje na kvalitní řemeslné umění a dává přednost dílům, která mají hloubku. Pod značkou AZ-Design se ukrývá autorská a návrhářská práce, kompletní realizace od návrhu až po finální výrobek. Tato špičková manufaktura provádí vysoce kvalitní opracování skla do interiéru, exteriéru i pro kulturní, sportovní a jiné akce. Vyrábí plastiky, trofejové a upomínkové předměty, s použitím řady technik: broušení hranařské i kuličské, foukání, pískování, řezání diamantovou pilou, zavrtávání, pískování povrchové i reliéfní, lepení skla, leštění i malování – zlatem nebo platinou. Jsou též k dispozici kresby malováním i modelováním, též v neposlední řadě zdobení smaltem. Jednodušší by snad bylo říci, co se v AZ-Designu nedělá. Rozhodně ne aušusy a druhé kategorie kvality…20210326_095932

Pětadvacet let na trhu

Nebo také třeba čtvrt století? Nehrajme si však se slovíčky. Tak i onak je to pěkný kus produktivního života a práce na budování úspěšné společné firmy, v tomto případě manželů Zlaty a Aleše Zvěřinových. Ona zručná a talentovaná malířka nejen obrazů na plátno, ale hlavně skla, on vizionář, špičkový glasscutter a designér, i skvělý manažer. Bez těchto schopností by to rozhodně nešlo. Nezapomeňme ale ani na ochotu pracovat od „vidím do nevidím“, v případě potřeby škrtnou víkendy či svátky, schopnost obětovat kus osobního života či nebát se zdravého risku. Toho bylo potřeba pěkný kus, zvláště v poslední době, kdy manželé Zvěřinovi kupříkladu museli prodat vlastní dům, aby udrželi firmu bez zakázek na nohou. Doslova s krvácejícím srdcem museli též ze stovky pracovníků propustit více jak dvě třetiny, neboť neměli na mzdy a sociální pojištění všech. Při vzpomínce na těžká rozhodování se mimoděk vezmou za ruce, každý by to neudělal, každý by to nezvládl. Ale nepředbíhejme…

Udržení a rozvoj tradice českého skla

Aleš Zvěřina je ročník 1977, rodák z České Lípy. V roce 1991 nastoupil na Střední odborné učiliště v Novém Boru, se zaměřením na broušení, vybrušování a design ve skle pod vedením dílenského mistra Dvořáka, který mu skutečně předal všechny své životní zkušenosti, vědomostí i ty nejtajnější fígle, jak být nejlepší. A nyní se za svého studenta rozhodně stydět nemusí. Po vyučení sbíral praktické zkušenosti v několika sklárnách včetně Crystalexu v Novém Boru. Po změně politického systému se plány nabitý Zvěřina staví na vlastní nohy, a zakládá své studio, kde postupně realizuje své sny, umělecké nápady a uměleckou řemeslnou zručnost. Děje se tak v prostorách bývalého strojírenského objektu, který v současnosti, po několika letech rozsáhlé rekonstrukci za plného provozu bude dalším sklářským magnetem Nového Boru.

Sehraný manželský, umělecký i podnikatelský pár, jakých není mnoho – Zlata a Aleš Zvěřinovi
Sehraný manželský, umělecký i podnikatelský pár, jakých není mnoho – Zlata a Aleš Zvěřinovi

V současné době se blíží otevření galerie, dalšího návrhářského studia i výstavní vzorkovna a firemní prodejna. Aleš Zvěřina se tak snaží o udržení a o rozvoj tradice českého skla. V rámci netradičních výletů za poznáním a propagace výroby přístupný turistům v rámci exkurze a prohlídky při tvorbě zdejší křehké krásy. Více na:  www.az-design.cz a www.aleszverina.com.20210326_122443

Když se snoubí krása s řemeslem

Jsme tedy v kolébce našeho sklářství na severu Čech, v Novém Boru, příznačně na ulici Bedřicha Egermanna v právě zrekonstruované budově AZ- Design. Je vidět, že Zvěřinovi za koronavirové krize nezaháleli, rekonstruované interiéry září novotou. Jako první z návštěvníků využíváme možnost exkurze pro veřejnost a s novinářským blokem v ruce postupně nahlížíme jak do provozu, tak i galerie a vzorkovny, včetně prodejny skla. Nahlížíme do provozů brusíren, balení a expedičních prostor, unikátní je kupříkladu kompletace velkých kusů, včetně samotného lepení. Laik se diví, dnes jsou lepidla už tak kvalitní, že udrží pohromadě obrovské vázy, jež člověk sám sotva udrží. Po komentované prohlídce výrobních dílen od prvního až do poslední kroku na zušlechtění daného předmětu, míříme do galerie se vzorky.20210326_120638

Průvodci jsou jedineční – lepší bychom si nemohli přát

U zcela nově pojaté a přestavěné vzorkovny, plné vzdušných bílých výkladů nás Aleš Zvěřina ujišťuje: „Víme velmi dobře, jak je ukázka nabídky naší produkce důležitá, vždyť se často náš zákazník na místě rozhoduje o nákupech velkého množství a druhů právě tady.“
A je co vystavovat, oba vědí, že přežít v tomto světě napodobenin a levného užitkového skla z dovozu znamená být originální – a exportovat. Neusnout na vavřínech. Aleš Zvěřina na nich rozhodně nespí, ale neúnavně sbírá vavříny a trofeje jednu za druhou. Zlata Zvěřinová je nejenom zručná a špičková malířka skla, ale také kreativní návrhářka. Nic ji nezaskočí a s manželem Alešem tvoří výraznou kumštýřskou dvojici, o které je slyšet na nejednom sklářském sympoziu a veletrhu u nás i v zahraničí.
Jejich majstrštykem je kupříkladu trumf ze Sklářského sympozia ve Světlé nad Sázavou v roce 2019. Jedná se o nádherný broušený tvar z českého křišťálu, nejenom laik se diví hře světel, které jemné a originální broušení rozehrává na čiročirém křišťálovém povrchu. Vítězný kus, který obdivujeme, nazval autor Aleš Zvěřina Krupobití (Hailstorm) a divíme se, že ho unese, jak je velký. Proč krupobití? Křišťálový objekt je totiž posetý „kroupami“ – stříbrnými koulemi, umně vsazenými do vybroušeného křišťálu, jež se zrcadlí jemně vyrytými hranami.
Výstavní vitríny jsou plné jedinečných uměleckých výtvorů manželů Zvěřinových. Co kus, to originál. Od velkých skleněných globusů paní Zlaty až po tzv. hranové sklo různých pastelových odstínů, včetně nejrůznějších skleniček i masivních váz. Vedle nich jsou zde vystaveny obrovské a nádherně zlacené a zdobené amfory. Ty se stávají ozdobou asijských příbytků, ale mnozí zámožní klienti z Evropy i zámoří dnes tomuto vkusu podléhají.

Malířka Zlata Zvěřinová je kreativní umělkyně
Malířka Zlata Zvěřinová je kreativní umělkyně

Řada krásných designově ztvárněných kusů zdobí podpisy známých umělců. Mezi nimi jmenujme světoznámou oděvní magnátku Blanku Matragi, ale také například holandskou výtvarnici rovněž světového věhlasu Barbaru Nanning, spolupráci s níž Aleš Zvěřina obzvlášť považuje za velmi inspirující.
Mezi vystavenými kusy pro export vidíme ale i typické soupravy, určené pro naše domácnosti. Zlacené, s vysokým smaltem i jinak zdobené. Kupříkladu na soupravu Romantika, má velmi dlouhá léta firma Zvěřinových též licenci. Doplňuje ji však o mnoho nových řad a prvků, přičemž nezapomíná na nálady paní módy a měnící se vkus. Řada vystavených exponátů připomíná časy, kdy Zvěřinovi pravidelně vyráželi na veletrhy a světová turné, kde sbírali řady cen a prestižních ocenění, ať již to byl kupříkladu veletrh Ambiente ve Frankfurtu, v Číně, Iráku či dalších zemích. Tomu ale poslední dva roky odzvonilo…000030_000645

Zlé časy, povolí?

Není to tak dávno, co byl Aleš Zvěřina se svým studiem oficiálním distributorem mj. pro Kazachstán, Ázerbajdžán či Uzbekistán, Indii, Turecko a Irán. Pak přišly velké komplikace, způsobené sankcemi USA, o nichž rozhodovala administrativa prezidenta Trumpa v roce 2018.
„Do Iránu jsme do té doby expedovali naše skleněné produkty celých patnáct let,“ vysvětluje Aleš Zvěřina. „Americké sankce i proti evropským společnostem, s Íránem obchodujícím, nám způsobily doslova existenční problémy. Došlo k úplné paralýze exportu a následoval zánik mnohaletých obchodních vazeb mezi ČR a Íránskou republikou. Nás to srazilo do kolen a museli jsme radikálně zmenšit naší sklářskou firmu a celkovou výrobu o 70%.“
Další rána pod pás se jmenovala Covid a přinesla další útlum výroby, nemožnost vycestování za zákazníky a podobně. „Dělali jsme takříkajíc na zakázku. Našim velkým štěstím je, že nám zbyli dva obchodní partneři z Dálného východu a Orientu, kteří obchodují přímo od nás, z ČR a není třeba za nimi jezdit daleko za hranice dohadovat kontrakty. Ty nás takříkajíc udrželi nad vodou. Ale celé dny jsem vysedával u brusu osobně a dělal za propuštěné zaměstnance o sto šest…“maxresdefault
„Alespoň jsme měli více času na dokončení rekonstrukce budovy…“ doplňuje manžela paní Zlata. „Tu jsme, jak doufám, proměnili ve sklářský svatostánek, což jistě ocení nejenom spolupracující firmy, ale především turisté, zajímající se o tak nádhernou práci, jakou výroba skla je…“, končí naše setkání s optimistickým úsměvem Aleš Zvěřina.

Z připravované knihy Po stopách českých, moravských a slovenských sklářů

Ivan Černý
Foto Milena Městecká a AZ-Design

 

Populární články

Související články

Umění

Šípkova čínská karta

Bylo to právě osm let, kdy třináctého února roku 2016 zemřel světoznámý...

UměníVýstavy

Od října do října

O stejnojmenné výstavní šňůře přední české výtvarnice Bohunky Waageové jsme se společně...

KnihyUmění

Za psacím stolem s Karlem Sýsem

Jmenovaný umělec, se kterým jsme před krátkým časem hovořili, patří mezi nejlepší...

Umění

Alfons Mucha – nehynoucí inspirace

Slavný český malíř, grafik a designér období secese (nar. 1860, zem. 1939)...